کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

مونو یک محصول آزمایشگاهی نیست.

مونو که زاده افکار برنامه نویس برجسته متن باز، میگل دوایکازا و مدیر برنامه نویسی ناول است، بگونه ای طراحی شده است که برنامه نویسان را قادر به نوشتن برنامه هایی در چارچوب .Net میکند که در لینوکس، ویندوز، سولاریس و سایر سیستمها عامل اجرا میشوند.

مونو حاوی یک کامپایلر C شارپ، توابع .Net و دو پشته از API (توابع رابط برنامه ها و سیستم عامل) است. پشته اول برای بکارگیری امکانات لینوکس بکار میرود و دیگری برای سازگاری با چارچوب .Net ازقبیل ADO.Net و ASP.Net میباشد. مونو حتی امکان استفاده از اجزای دات نت بعنوان یک سیستم اجرایی قابل استفاده در کنار فایلهای اصلی را دارد. این سیستم کامپایل همزمان (JIT) و پیش کامپایل (Pre-Compile) را نیز دراختیار برنامه نویسان میگذارد.

برنامه نویسان این پروژه تمام تلاش خود را کردند که وابستگی زیادی به استاندارد قابل تغییر میکروسافت نداشته باشند و پروژه را براساس استانداردهای CLI و C# متعلق به ECMA طراحی کردند.

درحالیکه بنظر میرسید مونو فقط C# را به لینوکس می آورد اما اکنون از VisualBasic ، Python ، Jscript و به کمک iKVM جاوا نیز پشتیبانی میکند.

مونو تحت پوشش تعدادی از مجوزهای متن باز است. کامپایلر C# تحت GNU GPL و توابع تحت مجوز GPL برای کتابخانه ها و کتابخانه های کلاس تحت MIT X11 میباشند.

ایکازا میگوید:"همچنان که لینوکس بعنوان یک سیستم عامل رومیزی رشد میکند نوشتن نرم افزاربرای این محیط مشکلتر میشود زیرا ابزارهای برنامه نویسی موجود بسیار تخصصی و پیچیده هستند. مونو محیط برنامه نویسی بسیار مفید و کارآ برای لینوکسهای رومیزی و سرور است. مونو براساس استانداردها، زبانهای برنامه نویسی و کتابخانه های تایید شده بنا نهاده شده است. قابلیتهای چند سیستم عاملی مونو تا ویندوز، مکینتاش و گونه های مختلف یونیکس گسترده شده است."

برای راحتی بیشتر برنامه نویسان سایت جدیدی با آدرس http://www.mono-project.com در زمینه ابزار، منابع، مسیرهای پروژه و جزییات مونو راه اندازی شده است. مونو از این سایت قابل دریافت است. مونو یک محصول آزمایشگاهی نیست. ناول هم اکنون از مونو برای برنامه نویسی پروژه های iFolder و ZENworks استفاده میکند.

آدرس منبع

http://www.eweek.com/article2/0,1759,1619046,00.asp?kc=EWRSS03129TX1K0000616

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد