کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

مدارک لینوکس

شناخت مدارک بین المللی IT :

جمع آوری اطلاعات پایه در مورد هر یک از رشته ها یا مدارک IT گام بسیار مهمی در انتخاب نهایی شما بحساب می آید. در واقع این عامل میتواند نیاز وافر شما به مشاوره آموزشی را تا حدی کاهش دهد.
اگر بخواهیم بصورت اجمالی مدارک مذکور را در چند شاخه یا همان رشته مورد بحث تقسیم بندی کنیم، میتوان نتایج حاصل از این تقسیم بندی را بصورت زیر بیان کرد:

1- سیستم عامل و نرم افزار شبکه همانطور که از این عنوان بر می آید این شاخه از IT شامل مطالب فنی در مورد دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس در دو سطح استفاده در قالب Client و Server بوده و مناسب حال اداره کنندگان شبکه است. مدارک مهم این بخش عبارتند از:

MCSA : پیاده سازی، مدیریت و رفع عیب شبکه های ویندوزی.

MCSE : شامل MCSA و طراحی شبکه های ویندوزی.

+Linux : مدرک عمومی لینوکس شامل نصب، پیکربندی، مدیریت ، نگهداری و پشتیبانی و رفع مشکلات.

Novell CLP : مدرک تخصصی لینوکس SUSE .

RHCE : مطالب فنی مربوط به نصب سخت افزار، پیکربندی و مدیریت ، روشهای نصب ، کرنل، سرویسهای شبکه، XWindows و امنیت در مورد لینوکس RedHat .
2- سخت افزار PC و شبکه
آشنایی با سخت افزار PC چه در قالب یک کامپیوتر شخصی با گیرنده سرویس در شبکه یا بعنوان یک سرور ، بعلاوه مدارک دیگری از سازندگان ادوات سخت افزاری شبکه و راه های نصب، پیکربندی و مدیریت نرم افزاری آنها در محیط شبکه در این شاخه قرار میگیرند. مدارک مهم این حوزه نیز به قرار زیر است:

+A : آشنایی با سخت افزار PC

+Server : آشنایی با سخت افزار سرور شبکه

+Network : شامل مفاهیم بنیادین شبکه و سرویسهای آن

مدارک تخصصی شرکت سیسکو: CCNA (کاردان شبکه)، CCNP (کارشناس شبکه)، CCDA (کاردان طراحی شبکه)، CCDP (کارشناس طراحی شبکه)، CCSP (کارشناس امنیت شبکه)، CCIP (کارشناس ارتباطات شبکه ای) و CCIE (متخصص شبکه).

CWNP : مدارک شبکه های بیسیم شامل پنج دوره مختلف به همراه مدارک مربوطه

CWNA : مبانی شبکه های بی سیم، استانداردها ، تجهیزات و مفاهیم کلی

CWSP : کارشناس امنیت شبکه های بی سیم

CWAP : کارشناس طراحی شبکه های بی سیم

CWNE : متخصص شبکه های بی سیم

CWNT : مربیگری مدارک CWNP

3- امنیت
مدارک مهم این حوزه بشرح زیر میاشد:

+Security : یک مدرک معتبر از CompTIA شامل مفاهیم بنیادین امنیت در ارتباطات، عملیات سازمانی، اداری، صنعتی، دانشگاهی، سیستمهای هویت سنجی و مقابله با نفوذ.

CISSP :مدرک مربوط به پیاده سازی و مدیریت امنیت در سطوح خرد و کلان که معتبرترین مدرک امنیت و پر درآمدترین مدرک بین المللی در سال 2005 شناخته شده است و شامل کلیه مفاهیم مربوط به امنیت از جمله امنیت سیستمهای اطلاعاتی، امنیت عملیاتی، فیزیکی، انواع مدلها و معماریهای امنیتی و مسائل حقوقی، فنی و اجتماعی مربوط به آن است.

4- برنامه نویسی ، توسعه سیستم و Web
آنچه امروزه تحت عنوان سیستمهای اطلاعاتی سازمانها از آن یاد میشود، حاصل کار نرم افزارهایی ست که با استفاده از آنها میتوان برنامه های کاربردی را در هر دو سمت یک سیستم اطلاعاتی یعنی کلاینت و سرور پیاده سازی کرد.
زبانهای برنامه نویسی مشهور چون جاوا و مجموعه ویژوال استودیو ، بانکهای اطلاعاتی معتبر چون اوراکل و SQL Server ، پلتفرمهای نرم افزاری .Net و J2EE همگی از ابزارهای تولید سیستمهای اطلاعاتی شناخته میشوند. مدارک مهم این بخش عبارتند از:

MCSD : مجموعه برنامه ها و زبانهای برنامه نویسی ویژوال استودیو و Platform برنامه نویسی .Net از Microsoft .

MCDBA : طراحی ، ساخت، پیکربندی و مدیریت بانک اطلاعاتی SQL Server از Microsoft.

SCJ : مدرک برنامه نویسی به زبان Java و آشنایی با پلتفرم برنامه نویسی.

J2EE : مدرک تخصصی Java مربوط به شرکت Sun Mircosystems .

CIW : مدرکی معتبر که شرکت ProSoft آنرا ارائه کرده است و مهارتهای سخت افزاری و نرم افزاری علاقمندان به طراحی، ساخت ، سرپرستی و مدیریت شبکه و وب سایت را برای پرداختن به این امور افزایش میدهد.

OCP : مدرکی که شرکت بزرگ Oracle آنها را در مورد نحوه طراحی، ایجاد و مدیریت سیستمهای مبتنی بر بانک اطلاعاتی و سایر ابزارهای توسعه مجموعه نرم افزارهای اوراکل ارائه کرده است.

+ i-Net : مدرکی مشابه CIW ، با گستردگی و عمق مطالب فنی کمتر که CompTIA آنرا ارائه کرده است.


تمایل به کسب مدارک بین‌المللی لینوکس، روز به روز در جامعه طرفداران اُپن‌سورس و این سیستم‌عامل محبوب افزایش می‌یابد. این مدارک را برحسب ارایه‌دهندگان آن‌ها می‌توان به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول مدارکی هستند که توسط ارائه‌دهندگان لینوکس و با گرایش بیشتر به محصول اختصاصی خودشان ارایه می‌شود، مثل مدارک مربوط به شرکت ردهت که لینوکس RedHat و مدرک شرکت ناول که لینوکس SuSE را شامل می‌شود. دسته دوم، مدارکی هستند که توسط مؤسسات آموزشی مثل CompTIA و یا انجمن‌های مهم طرفدار این سیستم‌عامل مثل انستیتوی حرفه‌ای لینوکس‌کاران عرضه می‌شود. در این مقاله نگاهی به هر دو گروه مدرک موجود در دنیای لینوکس خواهیم داشت.



مدرک +Linux
این مدرک یکی از معتبرترین مدارک بین‌المللی در حوزه سیستم‌عامل لینوکس است. داوطلبانی که موفق به کسب مدارک مذکور شوند، قادر خواهند بود این سیستم‌عامل را نصب و پیکربندی کرده، برای مقاصد مختلف آن را آماده نموده و اشکالات پیش آمده را رفع کنند. شرکت کامپتیا حداقل شش‌ماه تجربه کاری مفید در محیط سیستم‌عامل لینوکس را پیش شرط اخذ این مدرک برای داوطلبان اعلام کرده است. یک فرد دارای مدرک +Linux به عنوان شخصی که مفاهیم دنیای اُپن‌سورس را به طور کامل درک کرده و قادر است کلیه تنظیمات مربوط به لینوکس از جمله تنظیمات مدیریتی، اعطای مجوز استفاده به کاربران، نصب و پیکربندی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف و همچنین برقراری ارتباط با سایر کامپیوترها در محیط شبکه و مدیریت فایل‌ها و عملیات ذخیره‌سازی بر روی ادوات مربوطه را انجام دهد، شناخته می‌شود.

آزمون +Linux به خودی خود دارای هیچ پیش نیازی نیست اما باز هم شرکت کامپتیا داشتن اطلاعاتی در حد مدارک +A یا +Network را به داوطلبان توصیه می‌کند. آزمون +Linux که شامل 94سؤال با 90 دقیقه زمان پاسخ است در کل 900 امتیاز دارد که داوطلب باید حداقل 655 امتیاز از آن را کسب کند.

مزایا
شرکت کامپتیا برای دارندگان مدرک +Linux، حرفه‌ای شدن برای کار در محیط لینوکس، ارتقاء سطح شغلی موجود یا ایجاد زمینه اشتغال بیشتر برای صاحب مدرک، بهترشدن مسیر کسب و کار و کمک به داوطلبان در انتخاب مسیر دانش‌اندوزی و همچنین ایجاد یک زمینه محکم برای تشویق دانشجویان به کسب مدارک سطوح بالاتر را از مزایای داشتن مدرک مذکور عنوان می‌کند.

مفاد آزمون +Linux
در آزمون مربوط به مدرک +Linux، هفت موضوع اصلی مورد توجه قرار می‌گیرند که هر کدام درصدی از آزمون را به خود اختصاص می‌دهند. به این شرح که:

1- راهکارها‌ ‌و شیوه‌های استفاده از سیستم‌عامل لینوکس: 4 درصد
2- نصب لینوکس: 12 درصد
3- پیکربندی: 15درصد
4- مدیریت: 18درصد
5- نگهداری و پشتیبانی: 14درصد
6- رفع مشکلات: 18درصد
7- ارتباط با ادوات سخت‌افزاری: 19درصد

در بخش اول، داوطلبان با مزایای استفاده از این سیستم‌عامل و همچنین اصطلاحات دنیای لینوکس آشنا می‌شوند. در قسمت دوم، انواع روش‌های مربوط به دریافت فایل‌های نصب لینوکس و انجام عمل نصب چه از طریق CD قابل بوت سیستم‌عامل و چه از طریق پروتکل‌های شبکه‌ای مثل FTP ،HTTP ،SMB و NFS مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش سوم، نحوه تنظیم و پیکربندی ماجول‌های اصلی سیستم‌عامل برای استفاده از انواع سرویس‌های موجود مثل دسترسی راه‌دور، سرویس‌های اینترنت و شبکه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل چهارم، نحوه تعامل مدیر سیستم با کاربران، گروه‌های کاربری و مقوله‌های امنیتی مربوط به آن شرح داده می‌شود. در قسمت پنجم، نحوه ایجاد فایل‌های پشتیبان از سیستم، مدیریت پردازش‌‌های در حال اجرا، تشخیص و خارج کردن پردازش‌های زاید با استفاده از ابزارهایی مثل فرمان Kill و مانیتورینگ عملکرد سیستم و سرویس‌های ارایه شده مورد بحث قرار می‌گیرد. در بخش ششم هم بیشتر مطالب مربوط به بخش قبل اما با گرایش به سمت نحوه برخورد با مشکلات و مواقع بحرانی سیستم در نظر گرفته شده است. در قسمت آخر هم موضوع ارتباط لینوکس با انواع ادوات سخت‌افزاری داخلی و خارجی مثل هارددیسک، مادربرد، حافظه، CPU و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدرک Novell CLP
پس از آن‌که شرکت ناول‌نت‌ور موفق به خرید شرکت SuSE، تولیدکننده آلمانی سیستم‌عامل لینوکس شد، عنوانی را به لیست مدارک بین‌المللی خود اضافه نمود تا بتواند شماری از کاربران و علاقه مندان به این سیستم‌عامل را به خود جذب نماید و قسمتی از بیش از دو هزار عنوان شغلی که برای پرداختن به این سیستم‌عامل در جهان درنظرگرفته شده را، تحت پوشش مدرک خود قرار دهد. مدرک (CLP(Certified Linux Professional مدرکی است که در سال 2004 و با گرایش مدیریت در محیط لینوکس معرفی شد.

این مدرک که بنابر ادعای ارایه‌دهندگان آن خالی از مفاهیم تئوریک خشک و خسته‌کننده بوده و بیشتر جنبه عملی و آشنایی با محیط کار واقعی لینوکس دارد، بر روی نسخه‌ خاصی از لینوکس و آن هم لینوکس SuSE بنا شده است. شرکت ناول، کسب این مدرک را به کلیه کسانی که نقش راهبردی و فعال در زمینه مدیریت سیستم‌های بزرگ تجاری (Enterprise) با لینوکس دارند، توصیه می‌نماید.

مفاد آزمونCLP
برای کسب مدرکCLP، گذراندن سه دوره آموزشی مختلف به همراه آزمون‌های مخصوص هر کدام در نظر گرفته شده که عبارتند از:

1- SuSE Foundamental:
در این دوره، تازه واردان و همچنین قدیمی‌ترهای دنیای لینوکس با مفاهیم روزمره و کاربردی این محیط به‌خصوص فایل‌سیستم و انواع دستورهای خط فرمان و مفاهیم مربوط به کاربران، شبکه و امثال آن آشنا می‌شوند.

2- SuSE Administrati4on:
در این دوره، مهارت‌های مدیریتی لینوکس مثل نصب و آماده‌سازی کامپیوترها برای ارتباط در یک محیط شبکه‌ای، مدیریت کاربران، گروه‌های کاربری و کنترل سطح دسترسی هر کدام از آن‌ها به منابع سیستم، نصب و حذف برنامه‌های مختلف، کاربا چاپگر، سرویس‌های شبکه‌‌ای و امثال آن مورد بحث قرار می‌گیرند.

3-Advanced SuSE Administration:
برای کسانی که آشنایی مقدماتی با مفاهیم مدیریتی در لینوکس دارند، این دوره جهت تکمیل مهارت‌های آن‌ها برای تصدی مدیریت در کاربردهای حساس‌تر و بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است. نحوه مدیریت و کامپایل کرنل، راه‌اندازی سرویس‌هایی مثلFTP، وب سرور، مدیریت داده‌های شبکه با استفاده از Open LDAP، مدیریت سرویس‌های پست‌الکترونیکی و پیام‌رسانی فوری از‌جمله این تخصص‌ها می‌باشند.

مدرک (RHCE (RedHat Certified Engineer
ردهت همواره یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان سیستم‌عامل لینوکس بوده است. این شرکت که در ابتدا کار خود را با پرسنل اندکی که تعدادشان به 20 نفر هم نمی‌رسید آغاز کرد، آنچنان حوزه فعالیت خود را در عرضه این سیستم‌عامل گسترش داد که در طی مدت محدودی، لینوکس خود را به شهرت جهانی رساند. هم‌اکنون انواع نسخه‌های لینوکس متعلق به ردهت، از نسخه‌های عادی آن گرفته تا نسخه‌های ویژه سرورهای Enterprise و اخیراً ویرایش‌های جدیدی که تحت نام فدورا به بازار ارایه شده است، همگی از کاربرد و محبوبیت وسیعی در بین علاقه‌مندان و کاربران محیط‌های اُپن‌سورس برخوردارند.

به همین دلیل یکی از معتبرترین مدارک بین‌المللی که در حوزه ویژه و تخصصی سیستم‌عامل لینوکس وجود دارد، مدرکی است که شرکت ردهت ارایه می‌دهد. دوره آموزشی ویژه این مدرک نحوه تعامل با لینوکس را به صورت عملی و تجربی به داوطلبان می‌آموزد. ردهت، آشنایی قبلی با مفاهیم اساسی شبکه چون LAN ،WAN و همچنین انواع پروتکل‌ها و سرویس‌های استاندارد آن چون FTP ،DNS ،DHCP ،NFS و امثال آن را توصیه می‌نماید.

افرادی که موفق به کسب مدرک RHCE شوند قادر خواهند‌ بود سیستم‌عامل لینوکس ردهت را به راحتی نصب، پیکربندی و مدیریت نمایند. مفاهیم مورد بحث در مدرک RHCE در هفت فصل مختلف متمرکز شده اند که عبارتند از:

1- سخت‌افزار و نصب
در این فصل به روند بوت شدن سیستم‌عامل و نحوه شناسایی یا معرفی سخت‌افزارهای مختلف توسط آن پرداخته می‌شود.

2- پیکربندی و مدیریت
این فصل به نحوه پیکربندی ردهت جهت استفاده از سیستم‌عامل در مقاصد مختلف و با کاربردهای گوناگون و همچنین نحوه نصب پکیج‌های نرم‌افزاری مخصوص ردهت به نام RPM و مفاهیم دیگری مثل فایل‌سیستم، مدیریت کاربران و گروه‌های کاربری اختصاص دارد.

3 - روش‌های دیگر نصب
در این فصل موضوع نصب لینوکس ردهت بر روی کامپیوترهای لپ‌تاپ و مسأله مهم بوت دوگانه یا چندگانه
(MultiBoot) برای کاربرانی که قصد داشتن چند سیستم‌عامل دیگر را به همراه ردهت بر روی یک کامپیوتر دارند و همچنین نصب از طریق شبکه مورد بحث قرار می‌گیرد.

4- کرنل و تنظیمات سیستم
در این مبحث، دانشجویان با فایل‌سیستم Proc/، سیستم Quota و همچنین نحوه کامپایل کردن، نصب و تنظیم کرنل لینوکس و مفاهیم دیگر این سیستم‌عامل چون LILO آشنا می‌شوند.

5 - سرویس‌های استاندارد شبکه
این فصل، مباحث مربوط به پروتکل‌ها و سرویس‌های مختلف شبکه‌ای در لینوکس و نحوه تنظیم و راه‌اندازی آن‌ها در یک شبکه مبتنی بر لینوکس را شامل می‌شود. مواردی چون TCP/IP ،FTP ،NFS ،DHCP و مفاهیمی چون وب سرور (آپاچی)، پراکسی سرور (اِسکوئید) و سیستم اشتراک‌ فایل (سامبا) در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

6- Xwindows
کلیه اصول مربوط به واسط کاربر گرافیکی لینوکس و انواع سرویس‌ها و محیط‌های مربوط به آن در این بخش مورد بحث قرار می‌گیرد.

7 - امنیت
این بخش کلیه مفاهیم امنیتی و سرویس‌ها و پروتکل‌های ویژه احراز هویت و دسترسی کاربران به منابع مختلف سیستم و نحوه استفاده و تنظیم آن‌ها را شامل می‌شود. همچنین در این فصل مسایل مربوط به دیواره‌های آتش و روترها نیز بررسی می‌شوند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد