کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

کامپیوتر و اُپن سورس(Computer & Open Source)

آموزش دروس رشته کامپیوتر - نرمافزار اشنایی باسخت افزار سیستم عامل لینوکس شبکه برنامه نویسی معرفی نرم افزار

معرفی جی تی کا GTK

معرفی GTK : کتابخانه ای برای ایجاد رابط گرافیکی است که تحت لیسانس LGPL منتشر گردیده و به کاربران این اجازه را می دهد که بدون اخذ مجوز جهت استفاده از ان , انرا برای گسترش نرم افزارهای باز یا تجاری خود بکار برند . GTK را از ان جهت GIMPToolkit می خوانند که GTK در اصل برای نوشتن برنامه پردازش تصویر GNU توسعه یافته بود اما هم اکنون از ان در بسیاری از پروژه های  GNU استفاده می شود . GTK کتابخانه ای است متشکل از چندین Widget همانند button  , label و ... که از ان برای ساخت رابط گرافیکی استفاده می شود و برای اجرای کامل خود به کتابخانه های زیر وابسته است

Glib:کتابخانه ای با کاربرد عمومی است و از ان تنها برای ساخت رابط های گرافیکی استفاده نمی شود و شامل انواع متنوعی از داده ها , ماکروها , ابزار های کار با رشته ها و فایل ها و .... می باشد .

Pango:کتابخانه ای برای کار با متون بین المللی است و ماشینی برای gtktextview , gtklabel , gtkentry و سایر widgets هایی که برای نمایش متن بکار می روند فراهم می کند .

ATK : یک کیت برای معلولان است که مجموعه ای از ابزارها برای فعل و انفعال با رابط گرافیکی فراهم می کند برای مثال اسکرین ریدر با استفاده از ATK متون را در رابط گرافیکی پیدا کرده و برای کاربر نابینا می خواند . widgets های gtk طوری طراحی گردیده اند که امکان دستیابی به انها توسط ATK framwork میسر باشد .

GdkPixbuf: ان یک کتابخانه کوچک است که به شما اجازه میدهد تا اشیا GDKpixbuf بسازید این اشیاء از فایل های image و کلا از داده های تصویری ساخته می شوند . gdkpixbuf  در ترکیب با gtkimage برای نمایش تصاویر استفاده می شود

GDK : یک لایه انتزاعی است که به GTK اجازه میدهد تا سیستم چند پنچره ای را ساپورت کند . GDK می تواند قابلیت سیستم پنجره ای و ترسیم  را برای سیستم عامل ویندوز , لینوکس و X11 فراهم کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد